رايانه

تولید محتوا در اینستاگرام – وبلاگ بیستک (بیسمگ)!

Creating content on Instagram-bistac-ir-00

تولید محتوا در اینستاگرام – وبلاگ بیستک (بیسمگ)!

Creating content on Instagram-bistac-ir-01

Creating content on Instagram-bistac-ir-01

تولید محتوا در اینستاگرام؛ اپلیکیشنی که زندگی خیلی‌ هایمان را زیر و رو کرد… از همان روزهای اول هم، هنرمندِ خلاق درون ما را هدف قرار داده بود. خوب یادم می‌آید! همه عکاس شده بودند… همه به دنبال گرفتن عکسِ هنری بودند !

Creating content on Instagram-bistac-ir-12

Creating content on Instagram-bistac-ir-12

امروز اما اینستاگرام فرای این صحبت‌ها رفته… دیگر نمی‌توان به آن به چشم یک اپلیکیشن ادیت و انتشار عکس نگاه کرد. شما هم برای همین اینجا هستید! ما و شما الان در بیسمگ همدیگر را پیدا کرده‌ایم که بفهمیم اصلاً تولید محتوا در اینستاگرام چیست؟ چطور باید در اینستاگرام تولید محتوا کنیم؟ استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام را یاد بگیریم و بفهمیم چطور می شود با آن، کسب درآمد کرد.

Creating content on Instagram-bistac-ir-13

Creating content on Instagram-bistac-ir-13

برای آن که یک راست در دنیای اینستاگرام شیرجه نزده باشیم، بیایید کمی بدیهیات را باهم مرور کنیم. چون که زنده ‌ماندن شما در دریای اینستاگرام به همین بدیهیات وابسته است.

Creating content on Instagram-bistac-ir-10

Creating content on Instagram-bistac-ir-10

تولید محتوای اینستاگرام چیست؟

اینستاگرام یک شبکه اجتماعی است و به هر چیزی که در آن به اشتراک گذاشته می‌ شود، محتوا می ‌گویند. حالا اگر شما هر عکس، ویدئو یا نوشته‌ای را در آن بگذارید، تولید محتوا کرده‌اید.اما محتوا داریم تا محتوا! (اجازه دهید که فرض را بر این بگذاریم که شما قرار است محتوای چشم‌ نواز تولید کنید، نه محتوای زرد)

Creating content on Instagram-bistac-ir-11

Creating content on Instagram-bistac-ir-11

هدف شما از تولید محتوا در اینستاگرام چیست؟

هر کسی می ‌تواند در اینستاگرام، محتوا تولید کند و ممکن است مسیر متفاوتی را هم برود، اما هدف همه یک چیز است (البته یک سری هم هستند که برای دل خودشان صفحه‌ ای باز می‌کنند و در آن فعال ‌اند) :

دیده‌ شدن و کسب درآمد

یک کسب ‌وکار معمولاً یا می‌خواهد میزان آگاهی از برندش را بالا ببرد و یا می‌خواهد از طریق اینستاگرام به فروش برسد.هدف شما از تولید محتوا در اینستاگرام چیست؟ یک شخص معمولی، یا به بلاگر شدن علاقه دارد یا می‌ خواهد محتوای آموزشی یا سرگرم‌ کننده تولید کند.البته شما می‌ توانید خلاق باشید و اگر ایده جدیدی در ذهن‌ تان است، همان را عملی کنید.

Creating content on Instagram-bistac-ir-09

Creating content on Instagram-bistac-ir-09

چرا باید در اینستاگرام تولید محتوا کنیم؟

چون بیشتر از ۵۰ میلیون کاربر ایرانی الان در این اپلیکیشن حضور دارند. چه چیزی بهتر از آن که جایی تولید محتوا کنیم که حتی شده ۱۰ درصد از این آدم‌ها ما را ببینند، با کسب‌ وکار ما آشنا شوند یا حتی بتوانیم تأثیر کوچکی روی آن‌ها بگذاریم.

دلایل :

  • چون دریچه بزرگِ بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را به روی شما باز می ‌کند.

  • می ‌توانید با مخاطب‌ ها تعامل داشته باشید.

  • بررسی رقبا بسیار آسان ‌تر خواهد بود.

  • تولید محتوای در اینستاگرم، شما را خلاق‌ تر خواهد کرد.

  • می‌ توانید با اینفلوئنسر مارکتینگ، کسب‌ وکارتان را زیر و رو کنید.

  • خود اینستاگرام ابزاری به اسم اینسایت (Insight) دارد که رفتار فالوورهایتان را تحلیل می‌ کند و به شما آمار می‌ دهد.

البته یک نفر ممکن است صرفاً به دلیل علاقه به سراغ اینستاگرام برود.

حالا که فهمیدیم تولید محتوا در اینستاگرام چیست، هدف‌ مان را شناختیم و دلیل حضور در این شبکه ‌اجتماعی هم برایمان مشخص شد، جرأت شیرجه ‌زدن پیدا می‌کنیم.

Creating content on Instagram-bistac-ir-08

Creating content on Instagram-bistac-ir-08

چطور در اینستاگرام تولید محتوا کنیم؟

اینستاگرام، یک شبکه اجتماعی تصویر محور است. یعنی مثلاً هرچقدر که در توئیتر بیشتر متن دیده‌ می‌شود، به جای آن در اینستاگرام عکس و ویدیو می‌بینید. برای شروع تولید محتوا در اینستاگرام ابتدا باید با انواع آن آشنا شوید، نکات محتوا نویسی در اینستاگرام را یاد بگیرید و سپس ابزارهای آن را بشناسید.

Creating content on Instagram-bistac-ir-07

Creating content on Instagram-bistac-ir-07

انواع تولید محتوا در اینستاگرام :

ساختار تولید محتواهای اینستاگرام کلاً به ۴ دسته تقسیم می‌شوند:

  •     پُست (عکس یا ویدیو)

  •     استوری (عکس یا ویدیو)

  •     IGTV (ویدیو بلند)

  •     Live (ویدیو زنده)

Creating content on Instagram-bistac-ir-06

Creating content on Instagram-bistac-ir-06

در هر ساختاری که محتوا تولید می‌کنید، باید ۳ موضوع را به خوبی رعایت کنید:

۱ . همیشه خودتان باشید!

این موضوع همیشه جزء دلایل افراد موفق در حوزه اینستاگرام بوده است. یادتان باشد که هیچ ‌وقت سعی نکنید ادای کسی را در بیاورید. ایده بگیرید، اما سبک خود را داشته باشید.

۲ . حرف تازه ‌ای بزنید!

کسی شما را به خاطر محتوای تکراری و خسته کننده، دنبال نمی‌ کند. مخاطب باید برای باقی‌ ماندن در صفحه شما، یک دلیل قانع ‌کننده داشته باشد که این دلیل معمولاً شوق دیدن محتوا خلاقانۀ بعدی شماست.

۳ . ازقبل برنامه‌ ریزی کنید!

هرکسی که در هرکاری موفق شده باشد، مدیون نظم و برنامه‌ ریزی است. شاید شما یک شب پیش خودتان بگویید: «برای امشب پست ندارم؟ خب پست نمی‌ گذارم! مگه چیه؟ یک شب که هزار شب نمیشه!» اما باور کنید که اگر برنامه ‌ریزی نداشته باشید، در اینستاگرام به جایی نمی‌ رسید.

Creating content on Instagram-bistac-ir-05

Creating content on Instagram-bistac-ir-05

چه محتوایی در پیج اینستاگرام تولید کنیم؟

در اینستاگرام محتوایی تولید کنید که ارزش دیدن داشته باشد. یادتان باشد که مخاطب بدون آن که به چیزی فکر کند، دارد صفحه اینستاگرام را به طرف بالا می‌ کشد. (mindless scrolling) پس باید چیزی به او نشان دهید که توجه ‌اش به شما جلب شود و انگشتش را روی پست شما نگه دارد، حالا شانس بیاورید که یک لایک یا کامنتی هم از او بگیرید.

Creating content on Instagram-bistac-ir-04

Creating content on Instagram-bistac-ir-04

اما چه پیج کسب‌وکار داشته باشید و چه بخواهید در زمینه‌های مختلف بلاگ کنید؛ تولید محتوای شما در اینستاگرام، حتماً باید سه دسته کلی زیر را پوشش دهد:

 

۱ . ارزش ایجاد کند!

یعنی حتماً باید محتوایی تولید کنید که یک دردی از جامعه مخاطب‌ هایتان را دوا کند. باید به آن‌ ها کمکی کرده باشید تا اعتماد آن ‌ها را جلب کنید.

۲ . ایجاد تعامل کند!

هدف تمام پست‌ ها و استوری‌ هائی که در اینستاگرام به اشتراک می‌ گذارید، ایجاد تعامل است. اصلاً یکی از دلایلی که به اینستاگرام وارد شدیم، همین رابطه نزدیک‌ مان با مخاطب‌ ها بود. پس پست‌ هایتان را با هدف تعامل با فالوئرها یتان طراحی کنید.

۳ . برند خودتان یا دیگری را پروموت کند!

خب کسب‌ وکارها که برای رضای خدا پیج اینستاگرام نمی‌ زنند. حتماً می ‌خواهند تبلیغ برند خودشان را هم بکنند. بلاگرها هم همینطور، در ازای تلاش‌ هایی که می‌ کنند و اعتباری که بین فالوئرهایشان بدست می‌ آورند، حتماً باید از طریق تبلیغات کسب درآمد داشته باشند. پس وقتی دارید برای طراحی پست‌ هایتان برنامه ‌ریزی می‌ کنید، یادتان باشد که صدای برند خودتان را هم به گوش مخاطب برسانید.

Creating content on Instagram-bistac-ir-03

Creating content on Instagram-bistac-ir-03

فقط حواس‌تان باشد که آن‌ها را پشت‌سر هم تکرار نکنید. (مثلاً نباید دو پست تبلیغاتی پشت سر هم منتشر کنید!)

دیدگاهتان را بنویسید