خودروهایهایبریدHybrid ؛ به آ نهایی گفته می شود که دارای دو پیشرانه برقی و درون سوز به طور همزمان هستند . اسم آ نها نیز به نوعی مرتبط با نحوه کار کردشان است. کلمه هایبرید Hybrid – در زبان انگلیسی به معنای ادغام شدن است که در این خودروها به معنای ادغام شدن پیشرانه برقی و درون سوز است. هایبریدها به دلیل اتکا به پیشرانه برقی، مصرف سوخت بسیار کمی دارند.
” خودروهایهایبریدHybrid انواعمختلفیدارند “
هایبریدهایسری – Series Hybrid :
در این دسته از خودروهای هایبرید، پیشرانه برقی تمامی کارها را انجام می دهد و پیشرانه بنزینی تنها وظیفه شارژ باتری خودرو را دارد . در مسافتهای طولانی )بیش از ۸۰ کیلومتر(، پیشرانه بنزینی نیز دست به کار می شود و به کمک پیشرانه برقی می آید.
هایبریدهایپارالل – ParallelHybrid:
مانند سر یها، هایبریدهای پارالل هم دارای دو پیشرانه بنزینی و برقی هستند اما تفاوت آ نها این جا است که در این نوع، هر دوی پیشرانه های درون سوز و برقی به یک سیستم انتقال نیرو متصل هستند و همین امر موجب می شود تا در هر حالتی هر دوی این پیشرانه ها در تامین نیروی خودرو دخیل باشند. اگر شارژ باتری نیز تمام شود، توسط یک ژنراتور شروع به شارژ می شود و پیشرانه بنزینی تمام نیروی خودرو را تامین می کند. این خودروها برای مسافر تهای طولانی مناسب هستند.
پلاگینهابریدها – PHEV :
پلاگین هایبریدها که با نام ” PHEV ” نیز شناخته می شوند، بسته به نوع خودرو، می تواند بخشی از نیرو یا بیشتر نیروی خود را از انرژی ذخیره شده در باتر یهای خود تامین کند. اما در این خودروها پیشرانه بنزینی همچنان وجود دارد و هنگامی که شارژ باتر یها رو به کاهش است، موتور بنزینی بیشتر خودی نشان می دهد. باتری پلاگین هایبریدها در ایستگا ه های شارژ تعبیه شده در سطح شهر، درست مثل تلفن همراه، توسط یک کابل شارژ مجدد می شود. گفتنی است که خودروهای هایبرید حدود ۱۰ سال پیش به صورت رسمی به بازار معرفی شدند، اما پیش از آن هم خودروسازان تلا شهایی برای ساخت هایبریدها انجام دادند و حتی به مرحله ساخت هم رساندند.