عملکرد سوپاپ های دود و هوا در موتور – وبلاگ بیستک!
عملکرد سوپاپ های دود و هوا در موتور؛ جهت ورود هوا و خروج اگزوز کانال های هوا و دود در سر سیلندر تعبیه شده است که این کانالها بوسیله سوپاپ های دود و هوا از محفظه احتراق جدا می شود که در زمان بندی خاصی که برای موتور طراحی شده است باز و یا بسته می شوند این زمانبندی بوسیله میل سوپاپ به اسبک های دود و هوا و سپس به سوپاپها تحمیل می شود.
سوپاپها بوسیله فنر و یا فنرهایی بجز در لحظات خواسته شده بسته می مانند. هر جا که لازم باشد از فنرهای دوبل جهت کاهش لرزشها استفاده می شود. در موتورهای بزرگ جهت بسته شدن و یا باز شدن سوپاپها از فشار هوا (Air spring ) و یا فشار هیدرولیک استفاده می شود. در بسیاری از موتورها سیستمی تعبیه می شود که سوپاپ در هنگام باز و بسته شدن مقداری چرخش نیز داشته باشد این چرخش باعث طولانی شدن عمر سوپاپ ها می شود. سوپاپ بوسیله گاید و سیت از سرسیلندر جدا می ماند که در صورت مستهلک شدن گاید و سیت نیازی به تعویض سرسیلندر نباشد.
گاید یا راهنمای سوپاپ چیست؟
ساقه سوپاپ در داخل یک بوش (آستری قابل تعویض) که به آن گاید یا راهنمای سوپاپ گفته میشود حرکت میکند در تعداد معدودی از موتورهای گاید ، سوپاپ وجود ندارد جز یک سوراخ که در بدنه سیلندر یا سرسیلندر تعبیه شده است. اما در اکثر موتور خودروهای گاید قابل تعویض میباشد.
با سپاس از : fanavarandp