عیوب سوپا پ ها در اتومکانیک به زبان ساده ؛ سوپاپ به طور کلی می تواند عیوب زیر را پیدا کند لازم به ذکر است که تمامی عیوب باید توسط مکانیک خودرو شناخته و روش رفع عیب آن را نیز کاملا بداند لذا بعد از خارج کردن سوپاپها و تمیز کردن آنها سوپاپها را از جهت زیر بررسی می نمایم :
۱- نازک شدن لبه سوپاپ.
۲- پیچیدگی و تغییر شکل لبه سوپاپ.
۳- فرو رفتگی یا گود نشستگی سوپاپ.
۴- شکستگی سوپاپ :( ممکن است به علت سرعت زیاد موتور ضعیف بودن فنر سوپاپ – زیاد بودن فیلر سوپاپ – هم مرکز نبودن ساق سوپاپ با سیت سوپاپ به وجود آید ).
۵- خال زدگی نشیمنگاه سوپاپ :( بعلت افزایش مصرف روغن موتور – عبور روغن از گیت سوپاپ – {روغن سوزی} موتور با دور کم قبل گرم شدن کار کرده که سبب خال زدگی در نشیمنگاه سوپاپ می شود ).
۶- چسبیدن ساق سوپاپ :( کمی خلاصی ساق سوپاپ با گیت – نارسایی روغن – تاب برداشتن ساق سوپاپ – جمع شدن کربن قسمت پایین ساق سوپاپ ) باعث بوجود آمدن این عیب می شود.
۷- سوختگی سوپاپ : ( در این حالت لبه سوپاپ ترک خورده و یا در یک نقطه کاملا ذوب می شود که سوپاپ غیر استفاده می شود).
سوختگی سوپاپ ها علل فراوانی دارد از جمله:
الف : فیلر گیری سفت.
ب: تغییر شکل دادن سوپاپ.
ج: چسبیدن سوپاپ.
د: ضعیف یا کج شدن فنر سوپاپ.
ه: جوش آوردن موتور.
ز: آب بندی نبودن سوپاپ.
۸- ترک خوردگی سوپاپ :
الف: داغ شدن بیش از حد موتور.
ب: فیلر سوپاپ اگر زیاد باشد.
ج: هم مرکز نبودن ساق با سیت.
۹ – قد کشیدن ساق سوپاپ:
در اثر گرما و فشار زیاد فنر ساق سوپاپ قد می کشد و از اندازه اصلی بلتدتر می شود این نوع سوپاپ قایل استفاده نمی باشد. برای تشخیص این امر سوپاپ را با یک سوپاپ نو مقایسه کنید .
۱۰- کچلی سر ساق سوپاپ:
بر اثر فاصله زیاد بین اسبک و سر سوپاپ ضربات اسبک باعث کچل شدن سر سوپاپ می شود .این سوپاپ را تا حدی می توان با سنگ زدن سر آن تعمیر کرد.
با سپاس از : khodroha