” Axle Shaft ” پلوس و علائم خرابی آن؛ نیروی موتور از طریق تعدادی از واسط ها به چر خها منتقل می شود و باعث حرکت خودرو می شود. پلوس یکی از قطعاتی است که در امتداد این ساز و کار، ایفای نقش می کند.
پیشرانه قادر است میزان معینی نیرو تولید کند اما این نیرو برای به حرکت درآوردن خودرو باید مسیری معین را طی کند تا به چر خ ها برسد و آ نها را به حرکت در بیاورد . نیروی تولید شده توسط پیشرانه میل گاردان به دیفرانسیل ها منتقل می شود. پلوس که واژه انگلیسی آن ” Axle Shaft “ا ست، وظیفه دارد تا نیرویی که ا ز سوی دیفرانسیل های می آید را به چرخ منتقل کند و موجب حرکت چر خ ها شود.
*عمده دلیل خرابی پلوس، پارگی گردگیر پلوس است. گردگیر قطعه ای قیف مانند است که در انتهای پلوس قرار دارد و از ورود گرد و خاک و کثیفی به سر پلوس جلوگیری می کند.
*عدم استفاده صحیح از دنده.
*سفت نبودن پیچ های سر پلوس.
*ضربه زدن شدید خودرو هنگامی که زود کلاچ را آزاد می کنیم.
چگونهبفهمیمکه پلوسخرابشدهاست؟
اگر هنگام چرخاندن فرمان تا انتها به یک سمت صدای ضربه )تق تق( شنیدید، پلو س چرخ همان سمت دچار خرابی شده و اگر هنگام چرخاندن فرمان تا انتهای به هر دو سمت، متوجه صدا شدید، یعنی هر دو پلوس دچار خرابی است.