حضور مدیر بیستک در افتتاحیه یازدهمین جشنواره بینالمللی مُد و لباس فجر، ایران ویژند (برندهای برتر مُد و پوشاک) – بام ایران، برج میلاد تهران!
حضور مدیر بیستک در افتتاحیه یازدهمین جشنواره بینالمللی مُد و لباس فجر، ایران ویژند (برندهای برتر مُد و پوشاک) – بام ایران، برج میلاد تهران!
مدیر فروشگاه اینترنتی بیستک در راستای ارج نهادن به امور هنری مردم نهاد با هماهنگی مؤسسه فرهنگی هنری آموزشی و انتشاراتی آشتی اقدام به بازدید آثار این هنرمند نمود.
جشنواره بین المللی مد و لباس فجر بزرگ ترین رویداد تخصصی در عرصه مد و لباس کشور است. این جشنواره رویدادی فراگیر در حوزه هنر- صنعت مد و لباس است که در راستای تحقق مفاد ماده۳ قانون ساماندهی مد و لباس کشور مصوب ۱۳۸۵/۱۰/۱۲ مجلس شورای اسلامی هرساله در بخشهای مختلف تحت نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می شود.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چارچوب رسالتهای فرهنگی هنری خصوصا توسعه و تعالی نظام طراحی، تولید و تبلیغ مد و پوشاک ایرانی- اسلامی، افتخار دارد با تکیه بر توانمندی و نوگرایی طراحان، تولیدکنندگان و برند (ویژند) های موفق این حوزه، ذیل بخش غیر رقابتی یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر، نخستین نمایشگاه تخصصی ایران ویژند (۱۴۰۱) را در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران برگزار کرد.
برگزاری این رویداد که سال گذشته در ایام دهه فجر به دلیل افزایش مبتلایان به ویروس کرونا پس از وقفه دو ساله و همچنین اعمال تغییراتی در مجموعه کارگروه و ستاد برگزاری جشنواره به تعویق افتاده بود، تیرماه امسال و هم زمان با هفته بزرگداشت عفاف و حجاب برگزار شد.
با توجه به این که در سال های گذشته، برج میلاد به عنوان یکی از مراکز برگزاری جشنوارههای فرهنگی و هنری در نظر گرفته شده بود، تقسیم بندی حضور در این جشنواره بدین صورت شد که طبقه منهای دو، متشکل از سالن های سعدی، بوستان و… محل کارگاه های تخصصی، نشستهای آموزشی، پاویون تشریفات، ستاد خبری و اجرایی بوده و محل برگزاری بخش های سه گانه جشنواره در طبقه دوم برج میلاد ( معروف به سالن همتا ) و پذیرای بازدید کنندگان بخش رقابتی و غیر رقابتی و گالری جشنواره مقررگردیده بود.
ایران ویژند (۱۴۰۱) نخستین نمایشگاه تخصصی حرفهای است که ویژند (برند)ها تولیدکنندگان، مؤسسات (تک منظوره و چندمنظوره) و شرکتهای دانش بنیان فعال در حوزههای مختلف طراحی مد و پوشاک (طراحی لباس و پارچه، محصولات حجاب و پوشش اسلامی، کیف و کفش، زیورآلات و تزئینات، بسته بندی و صنایع وابسته) را گرد هم آورده بود.
در طول برگزاری این رویداد، از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای فراکسیون های فرهنگی، اجتماعی، صنایع، اعضای هنر صنعت پوشاک و اهالی سبک پوشش و مد کشور و عموم علاقه مندان دعوت شده بود تا در این دوره از جشنواره، حضور داشته باشند و از آخرین دستاوردها، آثار و پیشرفت های هنر صنعت پوشاک و سبک پوشش ایرانی اسلامی بازدید کنند.
همزمان با برگزاری یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر در تیرماه ۱۴۰۱، اولین همایش بینالمللی پژوهشهای راهبردی «پوشاک ایرانی» و «سبک پوشش ایرانی- اسلامی» در بخش جنبی برگزار گردید.
در این دوره از جشنواره آثار ارسالی به بخش رقابتی، در دو دسته تخصصی (رویداد مهارتجو؛ ایده پردازی در قالب تصویرگری اثر) و (رویداد مهارتی؛ در قالب اثر تولید و اجرا شده) شامل لباس اجتماع بانوان، آقایان و نوجوانان، پارچه، شال و روسری، کیف و کفش، زیورآلات و بسته بندی محصول نهایی دریافت گردید و درهر یک از مراحل پذیرش براساس شاخصه ها و معیارهای دقیق، مورد ارزیابی و داوری قرار گرفته و علاوه بر حمایت و تقدیر از آثار برتر، تمامی آثار پذیرفته شده در بخش نمایشگاهی نیز حضور پیدا کردند.
رصد و پایش چالشها در گسترش و تعمیق سبک پوشش ایرانی- اسلامی برای زنان و مردان ایران در همه گروههای سنی و دستیابی به راهبردهای معطوف به ترویج نظری و عملی آن از طریق جریان سازی اندیشه ای در فضای نخبگانی، رویکرد اصلی در برگزاری این همایش بود.
این همایش همچنین با برپایی نشستهای تخصصی به مطالعۀ راهکارهای تقویت اقتصاد صنعت پوشاک داخلی، با هدف هم سویی بازار پوشاک ایران با اقتصاد مقاومتی درکارگاه های آموزشی پرداخته بود.
اهم موارد در نظر گرفته بدین شرح بودند :
ابعاد فرهنگی،اجتماعی
مطالعات انسانشناختی، جامعهشناختی
چالشهای رشد صنعت ملی پوشاک در ایران
مطالعات تاریخی سبک پوشش ایرانی، اسلامی
همچنین در این همایش، پژوهشهای راهبردی «پوشاک ایرانی» و «سبک پوشش ایرانی اسلامی» در بخش جنبی جشنواره برگزار شد که رصد و پایش چالشها در گسترش و تعمیق سبک پوشش ایرانی اسلامی برای زنان و مردان ایران در تمام گروههای سنی و دستیابی به راهبردهای معطوف به ترویج نظری و عملی آن از طریق جریان سازی اندیشه ای در فضای نخبگانی، رویکرد اصلی این همایش عنوان شده بود.
برگزاری کارگاههای تخصصی با حضور استادان این صنعت از تمام نقاط کشور به عنوان برنامههای جانبی و تشکیل بیش از۷۶ کارگاه آموزشی، تشریحی و … با حضور استادان داخلی و خارجی در بخش فرهنگی و علمی از جمله متاورس و ان اف تی (طراحی دیجیتال سه بعدی) از جمله این برنامهها بود.
” اهداف بخش های جشنواره یازدهم مد و لباس فجر “
بخش های رقابتی یازدهمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر به ۷ بخش لباس نوجوان، لباس مردانه، طراحی کیف و کفش، زیورآلات، چادر و روسری، پارچه و بسته بندی تفکیک شده که هرکدام در حوزه اهداف و اهمیت موضوع تفاوت هایی جزئی با یکدیگر دارند.
در این مقاله بیسمگ ( مجله بیستک ) به طور جداگانه مروری دارد بر اهداف و اهمیت موضوع هریک از بخشهای یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر؛ درحالی که عناوین معیارهای ارزیابی آثار در تمام بخشها مشترک بوده و نوآوری، خلاقیت، زیبایی، تناسب و کارایی، گویائی و استاندارد بودن طرح، عوامل زیست محیطی و سلامت محصول، شاخصه های فرهنگی و اجتماعی، معیارهای تخصصی در هر بخش و ملاحظات اقتصادی و ارزشافزوده آثار را شامل شده بود.
بخش لباس نوجوان :
اهداف شامل فراهم آوردن زمینه مناسب برای کشف، بروز و استفاده از ایده های طراحان خلاق برای کاربرد در صنعت، نشان دادن ظرفیتهای طراحی و تولید پارچه و منسوجات ملی، ترغیب و تشویق طراحان پارچه برای ارائه ایدهها و طرح های نوین با رویکرد ایرانی اسلامی، هم اندیشی طراحان پارچه جهت حمایت از تولید ملی، معرفی و کاربردی کردن آثار برگزیده و هدایت به بازار کار، ایجاد بانک اطلاعاتی طراحان و کارگاههای فعال و طراحان پارچه و شرکت های مرتبط!
اهمیت موضوع :
(در پیشــینه تاریخــی کشــور ایــران هنــر صنعــت پارچه بافی و چــاپ پارچــه همــواره پیشـتاز و نامـی بـوده اسـت. پارچههای سـنتی ایـران حـاوی طرح هایی برگرفتـه از فرهنـگ و سـنن بومـی هسـتند کـه متأسـفانه اغلـب منسوخ شده یـا مـورد بی مهری قرار گرفته اند. شناسایی و بازنمائــی نمادهــا و نقش مایه های اصیــل ایرانــی اسلامی و کاربــرد آنها در طراحــی و همگامــی طراحــان و تولید کننــدگان، ســبب ارائـه طرح های فاخـر، اصیـل و خلق در پارچه های ایرانـی و معرفـی ظرفیتهای بی بدیل ایــن حــوزه خواهــد بــود.)
بخش لباس مردانه:
اهداف شامل ایجاد ارتباط بین مدسازی عفیفانه، نیاز روز اجتماع و هویت ایرانی اسلامی، احیاء زیبایی شناسی نمادها و لباس محلی اقوام مختلف ایران، استعداد یابی و بسترسازی برای نوآوری و ارتقاء کیفیت در تولید پوشا ک ملی، معرفی، تشویق و حمایت از طراحان، افراد مستعد و فعالان حوزه مد و پوشا ک، برقراری پیوند بیشتر بین دو بخش هنری و دانشگاهی و تولید کنندگان و صنعتگران حوزه مد و لباس، استعداد یابی و معرفی بستر مناسب اشتغال برای جوانان مستعد در حوزه مد و پوشاک، ایجاد رقابت و تمایز در طراحی و تولید باکیفیت پوشا ک با نمونه های مشابه خارجی!
اهمیت موضوع :
(فرهنگ پوشش و نوع پوشا ک افراد، ارزشها و نگرشها و فرهنگ جامعه را نمایان می کند. درواقع در هر جامعه ای نوع و کیفیت لباس افراد به نوعی بیانگر شرایط اجتماعی، اقلیمی و ارزش های حاکم بر فرهنگ جامعه است. در سال های اخیر به هنرصنعت مد و پوشا ک مردانه بیشتر توجه شده است و به همین دلیل طراحی لباس مردانه نیز بیش از پیش اهمیت یافته است. اهمیت این موضوع در حفظ و تقویت فرهنگ ایرانی اسلامی در ترکیب با خلاقیت و ذوق هنری با توجه به نیازهای جامعه به طراحی و تولید پوشا ک با اصالت، فاخر، زیبا و کاربردی و دارای هویت و مطابق با سلیقه و فرهنگ جامعه است.)
بخش طراحی کیف و کفش :
اهداف شامل معرفی و ارائه محصولات اصیل و باکیفیت تولید داخلی، ارتقاء و بی نیازی تولید ملی در زمینه کیف و کفش، استعداد یابی و زمینه سازی برای اشتغال، توسعه بازاریابی و فروش محصولات ایرانی ارتباط بیشتر با بازارهای جهانی، تثبیت نام تجاری و به شهرت رساندن نام طراح، تولید کننده یا شرکت، ایجاد تمایز در طرح و کیفیت بین نمونههای مشابه خارجی!
اهمیت موضوع :
(کفـش ضروری ترین پوشـاک محافظت کننده از اصلی ترین انـدام بـدن اسـت کـه در گذر زمـان و از فرهنـگ بـه فرهنـگ تفـاوت بسـیاری داشـته و ظاهـر آن نیـز بـه کارکـرد آن بسـتگی داشته است. کفش های امـروزی در شـیوه، پیچیدگـی و هزینـه تفـاوت گسترده ای دارد. امــروزه در طراحــی کفشها عوامــل دیگــری همچــون راحتــی، ارتبـاط آن بـا فرهنـگ و سـلیقه مخاطـب، متناسب بودن بـا محیـط و شـرایط اسـتفاده و جنبه های آراســتگی آن نیــز در نظر گرفتــه می شود علاوه بر راین طراحــی کفــش سـومین شـغل پردرآمـد دنیاسـت. کیـف هـم کـه از ملزومـات تزئینـی جـذاب و پرکاربـرد در صنعـت مـد اسـت یکـی از اجـزای تکمیل کننده پوشـش هـر فـرد شـناخته می شود. طراحـی کیـف و کفـش بهعنوان حوزه ای جـذاب بـرای مـد شناخته شده اسـت. بـا توجـه بـه پیشـرفت و تکامـل صنعـت مـد، ایجـاد فضـای رقابتـی بیـن طراحـان کیـف و کفـش در راسـتای پر کردن خلأهای کمـی و کیفـی ایـن صنعـت مدنظـر بوده است.)
بخش زیورآلات :
اهداف شامل شناسایی ظرفیت ها، استعداد یابی و اشتغال جوانان، ایجاد شبکه منسجم طراحی، تولید، توزیع، تبلیغات و بازاریابی، هماهنگ سازی و به روز رسانی دانش افراد با تقاضا، نیاز و مطالبه بازار، جذب مخاطب و تولید کننده داخلی برای تولید طرح های برگرفته از نماد و نشانه های ایرانی، توسعه بازاریابی و فروش محصولات ایرانی و ارتباط بیشتر با بازارهای جهانی!
اهمیت موضوع :
( در فرهنگ و هنر ایران از گذشته تا کنون جواهرات و زیورآلات مظهر زیبایی، اصالت و جذابیت و گنجینه ارزشمند نقش مایه های تزئینی و دستمایه آفرینش های هنری هستند. پشت هر طراحی مفاهیم و نماد های زیادی پنهان شده است که نمایانگر ذوق و سلیقه و ابتکار هنرمندان است. ترغیب و افزایش سطح آگاهی طراحان و هنرمندان در استفاده از نشانه ها و نماد های غنی هنر ایرانی-اسلامی در بستر خلاقیت می تواند چیزی فراتر از زیبایی آفریده و هویت یک اثر هنری اصیل ایرانی را به نمایش بگذارد.)
بخش طراحی چادر و پوشش سر :
اهداف شامل ایجاد فضای مناسب رقابتی جهت نقش آفرینی مؤثر فعالان حجاب و پوشش اسلامی، بسترسازی برای ایجاد تنوع و ارائه الگو های مناسب پوشش اسلامی با در نظر گرفتن شأن و منزلت بانوان ایرانی، ترویج و تقویت گفتمان مد عفیفانه بر اساس فرهنگ ایرانی اسلامی، معرفی پوشش خاص، اصیل، کاربردی و زیبا با طرح و نماد ایرانی اسلامی به جهان، ارتقاء جایگاه پوشش در جامعه و جذب مخاطب برای حوزه حجاب، رفع نیازهای پوششی، اجتماعی و فردی بانوان محجبه در جامعه اسلامی، معرفی و حمایت از طراحان و تولید کنندگان موفق ایرانی در زمینه تولید محصولات حجاب و پوشش اسلامی!
اهمیت موضوع :
( پوشش و حجاب در طول تاریخ و از گذشته تا حال از ضروریات زندگی بشر بوده و نمودی از هویت فرهنگی و شأن انسانی به شمار می رود که در دوران معاصر، علاوه بر کارکردهای سنتی، کارکرد رسانهای و ارتباطی نیز پیدا کرده و هنرمندان طراح لباس از آن به مثابه اثر هنری در بیان مفاهیم مورد نظر خود بهره می جویند. فرهنگ سازی در جامعه با طراحی و ارائه پوشش عفیفانه اصیل، شکیل، زیبا و کاربردی و منطبق با موازین ایرانی اسلامی برای همه بانوان بخصوص برای جوانان می تواند به جذب آن ها برای انتخاب پوشش مناسب و درخور در جامعه منجر شود. ازاین رو ایجاد تغییرات صحیح و نوآوری در طراحی چادر و پوشش سر با توجه به عرف جامعه، آموزه های اسلامی، شرایط زیستی و رویکرد جوان پسندانه و سلامت محور مورد توجه است.)
بخش پارچه:
اهداف شامل فراهم آوردن زمینه مناسب برای کشف، بروز و استفاده از ایده های طراحان خالق برای کاربرد در صنعت، نشان دادن ظرفیت های طراحی و تولید پارچه و منسوجات ملی، ترغیب و تشویق طراحان پارچه برای ارائه ایده ها و طرح های نوین با رویکرد ایرانی اسلامی، هم اندیشی طراحان پارچه جهت حمایت از تولید ملی، معرفی و کاربردی کردن آثار برگزیده و هدایت به بازار کار، ایجاد بانک اطلاعاتی طراحان و کارگاه های فعال و طراحان پارچه و شرکت های مرتبط!
اهمیت موضوع :
( در پیشــینه تاریخــی کشــور ایــران هنــر صنعــت پارچه بافی و چــاپ پارچــه همــواره پیشـتاز و نامـی بـوده اسـت. پارچه های سـنتی ایـران حـاوی طرح هایی برگرفتـه از فرهنـگ و سـنن بومـی هسـتند کـه متأسـفانه اغلـب منسوخ شده یـا مـورد بی مهری قــرار گرفته اند. شناسایی و بازنمائــی نمادهــا و نقش مایه های اصیــل ایرانــی اسلامی، کاربــرد آنها در طراحــی و همگامــی طراحــان و تولید کننــدگان، ســبب ارائـه طرح های فاخـر، اصیـل و خلق در پارچه های ایرانـی و معرفـی ظرفیت های بی بدیل ایــن حــوزه خواهــد بــود.)
بخش بسته بندی :
اهداف شامل ارتقاء ارزش محصول، توسعه بازار یابی و فروش، جلب توجه و تبلیغ محصول، محافظت از محصول از زمان تولید محصول تا پس از استفاده، تسهیل در جابجایی و حمل و نقل، ایجاد تمایز در بین نمونه های مشابه!
اهمیت موضوع :
( بسته بندی خوشایند و هدفمند یک محصول، پیامها و ناگفته های بسیاری را به ضمیر ناخودآگاه مخاطب و مشتری مخابره می کند. این پیام ها گاه آن چنان قدرتمند هستند که بیننده را تشویق و ترغیب به خرید یا تحسین می کند. به رغم اهداف کاربردی و ملاحظات کسبوکار، ملاحظات فرهنگی نیز قابلیت توسعه و گسترش دارند و این هنوز آغاز مزایای این موضوع به شمار میرود.)
-
در نمایشگاه، کیف، کفش، لباس مجلسی، سنتی اقوام ایرانی، ملزومات چرم، زیورالات قشقایی، لباس کودک، برش پارچه، دستگاه ریسندگی، چرخ خیاطیهای قدیمی و گیوه در معرض دید عموم قرار گرفت بود.
-
جایزه یازدهمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر با رویکرد «ایران سرزمین تعامل» طاووس زرین بود که علاقه مندان فرصت داشتند تا از جدیدترین محصولات برندهای نساجی و پوشاک کشور در قالب رویداد «ایران ویژند ۱۴۰۱» بازدید کنند.
-
در یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر ملاک های انتخاب رنگ سال و ضرورت آن احساس شده بود که کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور رنگ «سبز ایرانی» یا همان «سبز پرشین» را به عنوان رنگ سال ۱۴۰۱ انتخاب کرد.